Persbericht: Kunstmatige intelligentie groeit uit van hype tot realiteit in retailsector



Een nieuw onderzoek van het Capgemini Research Institute geeft inzicht in de waarde van kunstmatige intelligentie (of artificial intelligence: AI) voor retailbedrijven en beschrijft de weg naar potentiële groei. Wereldwijd hebben retailers uitzicht op een kostenbesparing van meer dan 300 miljard dollar, als zij in staat zijn hun bestaande implementaties uit te breiden en in te zetten voor de gehele waardeketen, van supply chain, procurement, logistiek tot en met bestrijding van winkeldiefstal. Dit is echter geen eenvoudige opgave: uit het rapport blijkt tevens dat 1% van de use cases dit niveau van implementatie heeft bereikt.

Overige hoogtepunten uit het rapport “Retail superstars: How unleashing AI across functions offers a multi-billion dollar opportunity”:

Ruim een kwart (28%) van de retailers gebruikt AI in 2018
Dit is een significante toename ten opzichte van 2017 (17%) en zeven keer zoveel als in 2016 (4%).
image
AI creëert nieuwe banen: baanverlies verwaarloosbaar
Bijna twee derde van de Nederlandse retailers (65%) erkent dat AI leidt tot nieuwe banen, grotendeels van hoog niveau (van coördinators tot managers). Ook zegt 73% dat AI geen banen geeft gekost in hun organisatie. Waar AI wel heeft geleid tot het schrappen van banen, b>

Lees verder..

BizPress.nl