Persbericht: 70% van de online ondernemingen doet internationaal zaken, maar protectionisme remt de groei



Amsterdam, 15 januari 2019 – Een nieuw wereldwijd onderzoeksrapport van Stripe laat zien dat toenemende barrières voor internationale handel de groei van een nieuwe generatie, snelgroeiende en op export gerichte online ondernemingen dreigt af te remmen. Wereldwijd gezien doet 70% van de online ondernemingen internationaal zaken – een percentage dat veel hoger ligt dan in andere handelssectoren. In ons exportland Nederland ligt dit percentage met 76% zelfs hoger, maar toch lager dan in andere Europese landen, zoals Frankrijk (84%), Italië (78%) en Spanje (77%). Deze ‘Global Natives’ groeiden gemiddeld 141% sneller in omzet en 15% sneller in het aantal medewerkers dan bedrijven die trager zijn met hun internationale expansie.

Maar deze ‘Global Native’ ondernemingen stellen dat het toenemende protectionisme, importtarieven en regelgeving een gevaar vormen voor deze economische groei. Tot wel 38% van de nettowinst van deze ondernemingen wordt besteed aan het voldoen aan regelgeving en compliance. Daarbij zegt de helft van de respondenten dat deze kosten zelfs toenemen.

Uit het rapport blijkt dat Nederlandse bedrijven in eerste instantie uitbreiden naar de EU (38%), gevolgd door Noord-Amerika (15%) en Zuid-Amerika (11%). De wijze waarop dit soort bedrijven internationale markten betreedt, is typerend voor online ondernemingen. 50% geeft aan dat social media het belangrijkste kanaal is om producten en diensten internationaal aan te bieden, belangrijker dan advertenties (43%) en het lokaliseren van websites (40%).

Naarmate meer bedrijven internationaal uitbreiden, wordt het steeds belangrijker om ook internationaal talent aan te trekken. Bijna driekwart van de ondervraagde ondernemingen is tegen strikt immigratiebeleid. Slechts de helft zegt dat zij goed tot zeer go>

Lees verder..

BizPress.nl