Winstdeling verhoogt productiviteit

5 augustus 2010 – Bijna de helft van de ondervraagde Nederlandse werknemers denkt dat zij productiever zouden zijn als zij zouden delen in de winst of een eigendomsbelang zouden hebben in het bedrijf waar zij werken. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van Kelly Services(R), een van de grootste uitzendorganisaties wereldwijd.

De resultaten zijn onderdeel van de Kelly Global Workforce Index, waaraan ongeveer 134.000 mensen in Noord-Amerika, Europa, en Azië en de Pacific mededen, onder andere in Nederland.

Uit het onderzoek bleek verder dat 24% van de werknemers op dit moment een salaris heeft waarvan een deel afhankelijk is van prestatiedoelstellingen. Ondervraagde werknemers van generatie Y ( 18-29 jaar) hebben iets vaker een salaris dat op de een of andere manier gekoppeld is aan hun prestaties dan hun collega’s van generatie X (30-47 jaar) en de babyboomgeneratie (48-65 jaar).

Bijna een kwart (22%) van degenen die geen prestatieafhankelijk salaris hebben, denkt dat zij productiever zouden zijn als hun inkomen gekoppeld zou zijn aan het behalen van doelstellingen. Daarbij was generatie Y de grootste voorstander.

Verder vinden de ondervraagden dat werkgevers een grotere rol kunnen spelen in de verbetering van de gezondheid van hun personeel, blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft van de respondenten meent dat werkgevers een gezondere levensstijl moeten stimuleren, bijvoorbeeld stoppen met roken, afvallen of meer gaan bewegen.  

Astrid Akse, HR Manager Benelux van Kelly Services: “Veel werknemers staan er positief tegenover dat hun inkomen gedeeltelijk gekoppeld wordt aan hun individuele prestaties of de bedrijfsresultaten. Dit geeft aan dat zij vertrouwen hebben in de eigen werkprestaties en vinden dat zij mogen delen in de opbrengst die de verhoogde productiviteit oplevert.” 

“Opvallend genoeg zien we ook steeds meer dat werknemers verwachten dat werkgevers een gezonde levensstijl en werkplek voor hun personeel niet alleen stimuleren, maar daar ook actief aan bijdragen. Dit kan zowel op werkgevers als werknemers een positieve uitwerking hebben.” 

Overige resultaten uit het onderzoek in Nederland over secundaire arbeidsvoorwaarden:

– 49% geeft aan dat winstdeling of een eigendomsbelang hen zou motiveren om beter te presteren. Dit geldt sterker voor mannen dan voor vrouwen. 
– Prestatiebeloning komt het meest voor in de sector techniek, de zakelijke dienstverlening, nutsbedrijven en de farmaceutische industrie.
– Arbeidsvoorwaarden die naast het salaris het belangrijkst worden gevonden zijn opleiding, gevolgd door flexibele werktijden, pensioenvoorzieningen, vakantie- en vrije dagen en gezondheidsvoorzieningen.  
– 72% vindt dat gezondheidsinitiatieven vanuit de werkgever onderdeel zouden moeten zijn van de arbeidsvoorwaarden.
– De gezondheidsinitiatieven van de werkgever die het hoogst worden gewaardeerd zijn ziektekostenverzekering, gevolgd door sportabonnementen/-mogelijkheden of kortingen daarop, een rookvrije omgeving en een corporate bewegingsprogramma.

Over de Kelly Global Workforce Index
De Kelly Global Workforce Index is een jaarlijks onderzoek naar de opvattingen over werk en de werkplek, bekeken vanuit verschillende generaties. Ongeveer 134.000 mensen uit Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific deden mee aan het onderzoek in 2010, waarvan de resultaten elk kwartaal gepubliceerd worden. In 2009 ontving Kelly Services een MarCom Gold Award in de categorie Research/Study voor de Kelly Global Global Workforce Index.

Over Kelly Services
Kelly Services, Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) is één van de vijf grootste uitzendorganisaties ter wereld. Kelly biedt zeer complete outsourcing- en consultingdiensten en richt zich op de werving en selectie van vaste en tijdelijke medewerkers. Kelly werkt voor opdrachtgevers wereldwijd en voorziet jaarlijks 480.000 mensen van werk. De omzet in 2009 bedroeg USD 4,3 miljard dollar.

Kijk voor meer informatie op www.kellyservices.com.

BizPress.nl