Winnaars Oranje Handelsmissiefonds 2017 bekend


Tien Nederlandse bedrijven zijn vanmiddag tijdens BusinessBoost Live in Ahoy Rotterdam uitgeroepen tot winnaar van het Oranje Handelsmissiefonds 2017. De partners van het fonds, ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken, maakten de winnaars bekend. De tien bedrijven kunnen rekenen op de steun van deze organisaties in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, om hun vleugels uit te slaan naar verschillende delen van de wereld.

Tien winnaars voor kroonjaar

Ieder jaar winnen tien bedrijven een jaar lang begeleiding en support van de vijf partners van het Oranje Handelsmissiefonds om op die manier Nederland als exportland op de kaart te zetten en ondernemers te helpen met hun exportambitie. De tien winnaars van 2017 krijgen in dit vijfde jaar van het fonds hulp bij het realiseren van hun internationale ambities.

De winnaars zijn gekozen uit meer dan vijfhonderd inschrijvingen. Deze bedrijven zijn verkozen op basis van de kracht van hun product of dienst, ambities en de motivatie en keuze om in een andere markt aan de slag te gaan. Hieronder een korte toelichting op de kersverse winnaars:

-African Clean Energy (Amsterdam) ziet dat koken op open vuur een ernstig probleem voor veel mensen in achtergestelde regio’s is, zoals in Afrika of Azië. Daarnaast zorgt het ook voor een enorme impact op het klimaatprobleem. African Clean Energy (ACE) heeft als missie om dit probleem met hun kooktoestellen op zonne-energie terug te brengen. Na successen in Afrika, wil ACE met de hulp van het fonds aan de slag in Indonesië.

-Combekk (Breda) is specialist op het gebied van duurzame, gietijzeren pannen. Het bedrijf blaast oud staal nieuw leven in door hier Dutch Ovens van te produceren. Na successen in eigen land is het tijd om de enige écht Dutch Oven op het fornuis te krijgen in landen als Duitsland, Rusland en Japan.

-EARTH Concepts (Amsterdam) is na EARTH Water begonnen met EARTH Coffee. EARTH Coffee verkoopt lokaal gebrande, Zuid-Amerikaanse koffiebonen. De verkoopopbrengsten van de espressomelange worden gedoneerd aan waterprojecten in Afrika. De internationale ambitie voor EARTH Coffee ligt in China.

-Fish Tales (Amsterdam) zet duurzame, eerlijke en gezonde visvangst op de kaart door samen te werken met visserijen wereldwijd. Na het succes in Nederland wil Fish Tales verantwoorde visserij op de kaart zetten in Duitsland.

-Palital (Velddriel) creëert en produceert duurzame additieven voor de diervoederindustrie, zoals pens-, maagstabiele en butyraatconcepten. De ambitie is om het ongewenste preventieve gebruik van antibiotica in de veehouderij in Brazilië te vervangen.

-SRXP (Amsterdam) digitaliseert declaratieprocessen met een eenvoudige app en online portal voor bedrijven. Door integraties wordt het systeem gekoppeld aan financiële- en HR-software, automatische workflows of creditcards. SRXP wil graag zakendoen in Azië.

-Tubbber (Groningen) faciliteert een snelle, gemakkelijke en veilige manier om online boten te huren en verhuren. Het bedrijf wil graag voet aan wal krijgen in de Verenigde Staten.

-TWTG (Rotterdam) is gespecialiseerd in smart connected hardware. Het bedrijf ondersteunt andere bedrijven in hun research, development en oplossingen op het gebied van the Internet of Things. TWTG wil zijn kennis graag koppelen aan bedrijven in de Verenigde Staten.

-Vondels (Aalsmeer) ontwerpt en produceert hoogwaardige, handgemaakte kerstversiering, waarbij design, fun en fashion worden gecombineerd. Vondels wil zich met zijn producten graag op dé markt voor kerstversieringen begeven: de Verenigde Staten.

-Wonderkind (Amsterdam) bereikt talenten voor bedrijven met artificial intelligence door middel van automatische advertenties via social media en apps. Wonderkind wil met deze nieuwe manier van vacaturemarketing de Verenigde Staten veroveren.

Onder leiding van Rens de Jong reikten Harm Kreulen (directeur KLM Nederland), Roland Boekhout (Hoofd Market Leaders ING Groep), Margriet Vonno (ambassadeur in Singapore) en Michaël van Straalen (voorzitter MKB-Nederland) de prijzen uit aan de tien winnende ondernemers. 

 Over het Oranje Handelsmissiefonds

Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met dit fonds bundelen de initiatiefnemers hun krachten en onderstrepen zij het belang van internationale handel voor Nederland. 

Overal ter wereld zijn Nederlandse bedrijven te vinden. Zij zorgen voor groei en werkgelegenheid, zowel in het buitenland als in ons eigen land. Sterker nog: export is al jaren een van de groeimotoren van onze economie. Het onverwoestbare geloof van een ondernemer dat nu juist met dit ene idee de wereld gaat veroveren, maakt dat het ook werkelijk zou kunnen lukken. Om in het buitenland succesvol te zijn, is er naast een goed idee en ambitie ook praktische steun, lokale kennis en een goed netwerk nodig. 

Het koninklijk paar vervult een belangrijke rol als het gaat om internationale handelsbevordering. De troonswisseling op 30 april 2013 is voor de initiatiefnemers dan ook hét moment geweest om hun krachten en ervaring te bundelen in het Oranje Handelsmissiefonds.

BizPress.nl