Twente zet Amsterdam op z’n kop

Onder het motto: ‘Let’s bring some FRESH to Amsterdam’ werd een tweedaagse invulling geschreven voor het Rembrandtplein, met als doel om Amsterdam te laten zien dat ook in het oosten voldoende creativiteit aanwezig is (not all fairytales are fully fiction). In samenwerking met de website gay.nl en het lifestyle-zender OUTTV werd de lat voor straatfeesten weer een stuk hoger gelegd.

Bezoekersaantallen
Vrijdag 6 augustus waren de bezoekersaantallen naar verwachting. Het plein stond vol, maar er was genoeg bewegingsruimte voor iedereen. Ondanks het enorm slechte weer van zaterdag stonden er meer dan 5.000 mensen in de regen te genieten van een show van onder andere Do, Bliss, Mayday, Orfeo, Rachel en de Vengaboys. Na 21:00 uur brak eindelijk de zon door en stroomde de vrije ruimtes vol met bezoekers. Op de beats van de Twentse DJ’s: ‘East & Young’, Martin Rivera en Justin Strikes ging het publiek totaal los. Tijdens de avondshow stond het plein inclusief alle straten ernaartoe afgeladen vol.

Veiligheid
Tijdens veel evenementen wordt er gewerkt met een afgezet gebied, waardoor bezoekersaantallen in het hart van het evenement kunnen worden gereguleerd en bezoekers kunnen worden gecontroleerd op verboden artikelen zoals wapens, drugs en glaswerk. Echter op last van de gemeente werd dit niet toegestaan. Zelfs de huisregels moesten worden verwijderd. Door de inzet van maar liefst 32 beveiligers heeft Absolutely Fresh getracht het evenement zo veilig mogelijk te houden. Dat is naar mening van de organisatie zeker gelukt. In het gebied is, zover bij de organisatie bekend, geen enkel incident geweest.

Bezoekersgedrag
Door de late berichtgeving over het niet toestaan van een bezoekerscontrole werden veel van de aangeboden services overbodig. Zo werden de kluisjes amper gebruikt en stonden de bezoekers aan de buitenkant van de toiletten tegen techniek aan te plassen. De drankomzet viel hierdoor ook tegen. Volgens Olaf Kok, een van de organisatoren, vergeten mensen dat het totale evenement waar meer dan tweehonderd mensen aan meewerken gefinancierd moet worden met enkel de verkoop van drank. “Wij vragen geen entree, wij ontvangen geen cent subsidie”, aldus Kok. Door de inzet van veel Twentse bedrijven die tegen kostprijs wilden meewerken was de productieprijs laag, waardoor acceptabel is gedraaid.

Kok: “Het was ons een groot genoegen om mee te werken aan het succes van de totale gaypride. We hopen dat 15.000 bezoekers een geweldige avond hebben gehad. We hebben de Amsterdamse ondernemers, stichting ProGay (de officiële organisator van de gaypride) en gemeente Amsterdam laten zien wat er allemaal mogelijk is. Voor een aankomend jaar is Twente zeker weer bereidt om, met enkele aanpassing, de Amsterdam Gay Pride te voorzien van een geweldig buitenevenement. Welke hopelijk ondersteund door de zon tot een nog groter succes kan worden gebracht.

Absolutely Fresh, with pleasure!

 

BizPress.nl