Testmodel nieuwe Amsterdamse metro bij GVB

Vandaag is in de metrowerkplaats van GVB in Diemen een één op één testmodel van de nieuwe metro van Amsterdam gepresenteerd. De bouwer van de metro’s, Alstom, heeft de metro tot in detail nagebouwd. Het interieur wordt de komende periode getest door verschillende toekomstige gebruikers. Daarna kan de definitieve metro gebouwd worden.

Amsterdam krijgt in 2012 nieuwe moderne metro’s. De leverancier is de internationale fabrikant voor railvervoer Alstom. Het gaat om 23 nieuwe zesdelige metro’s voor de bestaande metrolijnen. De metro is met veel aandacht voor de reiziger ingericht. Dit uit zich in extra brede stoelen (20% breder dan in tram en bus), meer deuren en brede gangpaden om sneller in- en uit te stappen en goede klimaatregeling. Daarnaast zien reizigers door een elektronische routekaart precies waar de metro zich bevindt. Digitale schermen attenderen reizigers op de overstapmogelijkheden bij elke halte De metro is geheel doorloopbaar en de vloer sluit goed aan op het perron. Bij het ontwerp is ruim aandacht geschonken aan de sociale veiligheid. Camera’s, spreekverbindingen en de transparante inrichting zijn hier voorbeelden van. De nieuwe metro is de eerste ter wereld die volledig is uitgevoerd met duurzame LED-verlichting. De metro is mede hierdoor milieuvriendelijk en door het lage geluidsniveau één van de stilste metro’s ter wereld.

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe metro zijn:
Zesdelig met een lengte van 116 m;
174 zitplaatsen;
Capaciteit 960 passagiers;
Maximale snelheid 80 km/h;
Hoge deuren (208cm) en 24 deuren per zijde;
Hoog plafond (230 cm);
Gelijkvloerse instap, volledig vlakke vloer en volledig doorloopbaar;
Rolstoelvoorzieningen in 2 multifunctionele ruimten; 
Verlichting met duurzame LED technologie;
Hoogwaardige reizigersinformatie met informatieschermen; 
Camerabewaking;
Voldoet aan strengste brandveiligheidseisen;
Geluidswerende maatregelen; 
Toepassing van vandalismebestendige materialen; 
Voorbereid op automatisch rijden zonder bestuurder.

De eerste nieuwe metro wordt afgeleverd in het voorjaar van 2012 en gaat na een half jaar testen de “zilvermeeuw” metro vervangen die al vanaf 1976 in dienst is. Doordat de nieuwe metro’s langer zijn, zal ook de reizigerscapaciteit met circa 50% toenemen.

BizPress.nl