Ruim 60% Nederlanders zou weer als Nederlander geboren willen worden


Klagen, rekening splitten, steenkolenengels? Gelukkig moeten Nederlanders er zelf ook om lachen

Van het geklaag over het weer tot de rekening tot op de cent splitten en de fiets gebruiken alsof het een auto is. Het zijn niet alleen typische eigenaardigheden die alleen Nederlanders begrijpen, maar ook eigenaardigheden waar Nederlanders stiekem zelf ook best trots op zijn (42%). Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction en Venco naar typische Nederlandse eigenaardigheden, onder 1.024 Nederlanders in de leeftijd van 18 t/m 70 jaar.

Dat we op kampeervakantie eerst langs de supermarkt gaan om eten voor de hele vakantie in te slaan, vinden Nederlanders zelf de meest grappige Nederlandse eigenschap (34%), gevolgd door het feit dat dat we graag en veel klagen, vooral over het weer (30%). Ook moeten we zelf gniffelen over het feit dat we ons nationale elftal met ons zeventien miljoenen tegelijk coachen (23%), dat we eigenlijk helemaal niet zo goed Engels spreken als we zelf soms denken (23%) en dat we onze verjaardagen in een kring vieren (22%).

In het onderzoek dat uitgevoerd werd naar aanleiding van de campagne ‘Lekker Nederlands’ van Venco*,  werd ook gevraagd wat Nederlanders nu de meest typisch Nederlandse eigenaardigheid vinden. Ook daar scoort het geklaag en gemopper- vooral over het weer- hoog (50%), net als het feit dat er in Nederland voor alles wel een regeltje is (38%) en de gewoonte om iedereen met drie kussen te begroeten (35%).

Trots
Het onderzoek toont ook aan dat Nederlanders niet alleen zelf best kunnen lachen om sommige (merkwaardige) gewoonten die zo bij  Nederlanders horen,  maar dat Nederlanders ook trots zijn op hun eigenaardigheden en het Nederlanderschap. Sterker: ruim zestig procent van de Nederlanders zou, als dat zou kunnen, weer als Nederlander geboren willen worden.

Dit zijn volgens het onderzoek de vijf meest typische Nederlandse eigenschappen:
1-Dat we graag en veel klagen, vooral over het weer (50%).
2-Dat we overal in Nederland wel een regeltje over hebben (38%).
3-Dat we elkaar niet met een, niet met twee maar met drie kussen begroeten (35%).
4-Dat we onze fiets gebruiken alsof het onze auto is (22%).
5-Dat we in een kring verjaardagen vieren (21%).
 
Dit zijn volgens het onderzoek de vijf typische Nederlandse eigenschappen waar Nederlanders het meest om moeten lachen:
1-Dat we op kampeervakantie eerst langs de supermarkt gaan om eten voor de hele vakantie in te slaan (34%).
2-Dat we graag en veel klagen, vooral over het weer (30%).
3-Dat we ons nationale elftal met zijn zeventien miljoenen tegelijk coachen (23%).
4-Dat we stiekem helemaal niet zo goed Engels spreken als we denken (23%).
5-Dat we in een kring verjaardagen vieren (22%).

Onderzoek uitgevoerd door Motivaction
In opdracht van Venco heeft Motivaction een kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar. Het onderzoek heeft plaatsgevonden via een online vragenlijst in het StemPunt-panel van Motivaction in de periode van  7 t/m 10 september 2018. In totaal hebben 1.024 mensen aan het onderzoek deelgenomen. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

*Over de campagne ‘Lekker Nederlands’
‘Lekker Nederlands’, is de nieuwe merkcampagne van Venco. Het idee achter de campagne is dat drop en Venco net zo bij Nederland horen als het gebruik van onze fiets alsof het een auto is en onze drie kussen bij iedere begroeting. In de door Alfred International ontwikkelde campagne draait dan ook alles om het aanvoelen van die typische Nederlandse eigenaardigheden waar we stiekem best een beetje om kunnen lachen. De campagne start met twee tv-commercials, later deze week volgt nog een derde met een nog te onthullen bekende Nederlander. Ex-voetballer Ronald de Boer verzorgt de voice-over van de commercials.

BizPress.nl