Problemen met emissies en disruptieve technologieën dwingen Europese autofabrikanten tot verandering

Utrecht, 20 december 2016 – Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan en Volvo liggen op schema om hun CO2-emissiedoelstellingen te bereiken in 2021. Vijf andere grote autofabrikanten – Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler en GM – zullen hun doelen waarschijnlijk niet gaan halen, waardoor ze hoge boetes kunnen verwachten. Dit blijkt uit de jaarprognose van PA Consulting Group over de prestaties van autofabrikanten ten opzichte van de verplichte EU CO2-emissiestandaarden.

Ondanks dat Duitse producenten tegenwoordig investeren in hybride en elektrische auto’s, hebben ze nog altijd moeite hun doelstellingen te bereiken. Franse autofabrikanten blijven dankzij hun vroege investering in alternatieve aandrijving bovenaan in de ranglijst staan.

De auto-industrie staat aan de vooravond van grote veranderingen, gedreven door digitale ontwikkelingen, nieuwe wet- en regelgeving en alternatieve motortechnologie. Nu Tesla in het derde kwartaal van 2016 voor het eerst winst heeft gedraaid, zijn nieuwe disruptieve concurrenten definitief een serieuze uitdaging voor traditionele fabrikanten.

Ook de grote leveranciers omarmen nu elektrisch aangedreven voertuigen met een steeds groter bereik en een nieuwe focus op design en customer appeal, van het Generation EQ-concept van Daimler en de ID-voertuigen van VW tot het i-merk van BMW.

In PA’s nieuwste ranglijst van de top 12 van Europese autofabrikanten, waarin de CO2-emissienormen van de Europese Unie zijn opgenomen, staat Peugeot Citroën nog altijd aan de top. Toyota staat nu op de tweede plaats en stijgt daarmee voorbij Renault-Nissan, de huidige nummer drie. Deze drie autofabrikanten, samen met Volvo, zullen waarschijnlijk hun individuele emissiedoelstellingen in 2021 gaan halen.

Ford is van de vijfde plaats naar de vierde plaats gestegen en presteert nu beter dan GM en Hyundai-Kia, die respectievelijk eindigen op plaats vijf en zes. Daimler komt dichter in de buurt van zijn doelstellingen en bleef gedurende het jaar vooruitgang boeken met zijn CO2-reductie, waardoor het bedrijf op de tiende plek is blijven staan. Dit is de tweede keer dat GM de nummer elf, BMW, heeft weten in te halen.

Fiat Chrysler lag eerder op schema om zijn doelstelling voor 2021 te bereiken, maar vanwege een dramatische daling van de prestaties zal de fabrikant nu waarschijnlijk zijn doel gaan missen. Dit was de enige fabrikant waarbij de CO2-uitstoot de afgelopen jaren is toegenomen, als gevolg van het feit dat ze een aanzienlijk aantal grote auto’s en SUV’s aan hun portfolio hebben toegevoegd, met motoren die minder efficiënt zijn dan die van de concurrentie, waardoor de CO2-uitstoot 10 gram hoger ligt dan bij Renault-Nissan.

De prijs voor deze tegenvallende prestaties wordt hoog. De EU is namelijk van plan fabrikanten een boete op te leggen van 95 euro voor elke gram CO2 die uitgestoten wordt bovenop de bedrijfsspecifieke richtlijnen. Op basis van de huidige verkoopprognoses zal BMW rekening moeten houden met ongeveer 350 miljoen euro aan dwangsommen; Fiat Chrysler en Volkswagen hangen boetes van respectievelijk 600 miljoen euro en ongeveer een miljard euro boven het hoofd.

Thomas Göttle, automotive expert bij PA Consulting Group, zegt: “Autofabrikanten staan voor een grote uitdaging als ze hun CO2-emissiedoelstellingen voor 2021 nog willen halen. Aanzienlijke investeringen in hybride en elektrische voertuigen komen te laat om impact te hebben op die snel naderende deadline. De uitdaging wordt nog groter door de wijzigingen in de testprocedures die volgend jaar worden doorgevoerd. Autofabrikanten moeten verder kijken dan hybride voertuigen en volledig elektrische auto’s aantrekkelijk maken voor al hun klanten. Ze zullen hun portfolio radicaal moeten aanpassen als ze hun uitstoot voldoende willen verminderen om aan hun emissienormen voor 2021 te voldoen.”

PA Consulting Group heeft aan het rapport een nieuwe rangschikking toegevoegd waaruit grote verschillen naar voren komen in de uitstoot van het wagenpark van individuele Europese landen. Noorwegen heeft met 100,5 g/km het laagste uitstootniveau en het hoogste gebruik van elektrische voertuigen: in 2015 was 22% van alle verkochte nieuwe auto’s daar elektrisch. Nederland heeft een uitstootniveau van 101,3 g/km en hier was 10% van alle verkochte nieuwe auto’s elektrisch. Ter vergelijking: in Duitsland is de CO2-uitstoot 127,3 g/km en is het aantal elektrische auto’s slechts 0,7% van het totaal. In Zwitserland is de uitstoot zelfs 134,6 g/km, hoewel elektrische voertuigen daar wel iets populairder zijn (2,1% van alle verkochte nieuwe auto’s).

BizPress.nl