Persbericht: World Password Day: nieuwe technologie zorgt dat zwakke wachtwoorden voorgoed tot het verleden behoren



Amsterdam, 3 mei 2018 – Vandaag is het ‘World Password Day’ en er volgt ongetwijfeld nieuws over hoe we al onze wachtwoorden moeten versterken en beheren. En natuurlijk is het zinvol om te kijken hoe we het beste om kunnen gaan met onze wachtwoorden, maar de realiteit is dat veel mensen geneigd zijn om door te gaan met risicovol gedrag, zelfs terwijl ze heel goed weten dat de gevolgen dramatisch kunnen zijn. Laten we World Password Day als een moment gebruiken om veiligheidsstrategieën te evalueren en ontwikkelen, in plaats van een moment om wachtwoorden aan te passen.

Het regelmatig aanpassen van je huidige wachtwoord is voor velen nog steeds cruciaal. Zo denkt Alex Thurber, senior vicepresident en general manager van de divisie mobiele oplossingen bij BlackBerry, er ook over. “Wachtwoorden als 123456″ en “wachtwoord” worden nog steeds gebruikt en het risicovolle gedrag van mensen betekent vaak meteen dat zij de meest acute cyberveiligheidsbedreiging voor zichzelf en de werkgevers zijn.

Wat nou als juist menselijk gedrag de oplossing is? Dat is het idee achter ‘adaptieve authenticatie’, een innovatief gebied dat BlackBerry onderzoekt en dat pas recent mogelijk is geworden door ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en machine learning. We vergelijken het concept met de manier waarop banken activiteiten op pinpassen en creditcards volgen. Na verloop van tijd worden gegevens verzameld over transacties om een model te bouwen dat wordt gebruikt als referentie. Wanneer zich een activiteit voordoet die afwijkt van de reguliere transacties, markeert het beveiligingssysteem van de bank deze als verdacht en worden de nodige maatregelen genomen, zoals het sturen bevestigingsberichten of het blokkeren van de rekening.

Adaptieve authenticatie werkt op dezelfde manier. Zo weet een organisatie wanneer medewerkers inloggen, met welk(e) netwerk(en) zij verbonden zijn, met welke EoT en IoT-end>

Lees verder..

BizPress.nl