Persbericht: Webshops merken oranjekoorts in aanloop naar Koningsdag



Amsterdam, 26 april 2018 – Webshops doen goede zaken in de week voor Koningsdag. Dit blijkt uit cijfers van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webshops. Feestgangers gebruiken de verjaardag van Koning Willem-Alexander graag als excuus om met name in het segment kleding en schoenen los te gaan. De cijfers laten zien dat consumenten in de twee dagen voor de nationale feestdag hun garderobe aanvullen met nieuwe items als jurkjes, shirts, broeken en pumps. Dit blijkt uit cijfers van de webshops in Nederland die gebruik maken van Klarna.

De cijfers
De data wijst uit dat met name op de 25e, maar ook op de 26e dag van aprilmaanden een piek is in het aantal online verkopen van kleding en schoenen. Bijna een derde (28%) van het totale aantal verkopen in de laatste 10 dagen van de aprilmaand worden op deze twee specifieke dagen gedaan. In maart en mei zijn deze dagen minder druk voor webshops. Dan worden respectievelijk 7 en 21 procent van het totaal aantal verkopen in de laatste 10 dagen gedaan.

Wat geeft de consument uit?
Koningsdag staat synoniem aan koopjesjagen op de vlooienmarkt, maar dit wordt volgens deze cijfers dus wel veelvuldig gedaan in een splinternieuwe online aangeschafte outfit. Consumenten besteden geen hoge bedragen: opvallend is dat specifiek het aantal aankopen voor lagere bedragen (onder €50,-) voor kleding en schoenen hoog is in deze periode. In 2016 was de feestoutfit iets meer waard dan in 2017. Gemiddeld kocht men in de verkooppiek op de 25e in 2016 voor €109,- aan kleding en schoenen, in 2017 was dat €94,-.

Annette Verdouw, Head of Marketing van België, Nederland en Frankrijk bij Klarna: “Koningsdag is niet alleen een feest waar de horeca flink van profiteert, ook de online mode retailers pikken een graantje mee. Feestgangers bereiden zich voor op de festiviteiten en shoppen op het laats>

Lees verder..

BizPress.nl