Persbericht: Spraak – de user interface van de toekomst?



Amsterdam, 26 juni 2019 – Amazon, Apple, Google of Microsoft – in de sterk competitieve markt van spraakassistenten willen alle grote namen in de Tech-wereld op de eerste plaats staan. Uit de groei van de jaarlijkse verkoopcijfers blijkt dat deze technologie steeds relevanter wordt – volgens sommigen is spraaktechnologie zelfs de interface van de toekomst. Simpelweg praten tegen een apparaat is veel intuïtiever en sneller dan input invoeren via een touchscreen. Maar tot nu toe is er nog altijd een fysiek apparaat nodig om de input aan te kunnen leveren. Bovendien gaan er verschillende uitdagingen gepaard met het gebruik van spraaktechnologie in ons dagelijks leven. We noemen er vijf.

1. Zorgen om security
Als het om spraakassistenten gaat, is ’balans’ een belangrijk kernwoord. Aan de ene kant is er de wens dat spraakassistenten hun gebruiker zo goed mogelijk begrijpen en écht van dienst kunnen zijn. Maar hiervoor moet de gebruiker op zijn beurt voldoende informatie met de assistent delen zodat deze kan leren door middel van artificial intelligence. Uit een onderzoek van OnePoll in opdracht van reichelt elektronik blijkt dat veel gebruikers huiverig zijn om deze informatie te delen, omdat ze zich zorgen maken over beveiligingsissues. Zelfs onder degenen die al gebruikmaken van een spraakassistent maakt een aanzienlijk aantal (40 procent) zich zorgen over misbruik van gegevens en dataopslag. Bijna 30 procent van hen maakt zich ook zorgen over hackers. Geen van de op dit moment beschikbare spraakassistenten kan die zorgen volledig wegnemen.

2. Genderongelijkheid
Alexa, Siri, Cortana – de bekendste en populairste spraakassistenten hebben allemaal (standaard) een vrouwelijke stem. In hun rol als altijd geduldige, onderdanige helpers die onvoorwaardelijk alle bevelen opvolgen, wordt het verouderde rolmodel aangemoedigd – zoals blijkt uit >

Lees verder..

BizPress.nl