Persbericht: Onderzoek BlackBerry: ‘Consumenten niet gerust op beveiliging van gegevens door apparaten verbonden met het internet’



Amsterdam, 7 januari 2019 – Vier op de vijf consumenten vertrouwt apparaten verbonden met het internet niet als het gaat om de beveiliging van persoons- en privacygegevens. Dit blijkt uit recent onderzoek van Atomik Research in opdracht van BlackBerry onder ruim 4000 respondenten in de VS, het VK en Canada. Het gaat om onder meer verbonden apparaten zoals auto’s, drones, televisies, beveiligingscamera’s en slimme luidsprekers.

Betalen voor beveiliging
Ruim de helft van de respondenten (58 procent) geeft aan dat ze bereid zijn om meer uit te geven aan verbonden apparaten zoals de Alexa-speaker als ze weten dat hun persoonsgegevens en privacy op de juiste manier worden bewaakt. Tien procent geeft zelfs aan dat ze bereid zijn om twintig procent meer te betalen als daarmee de veiligheid van hun gegevens is gewaarborgd. Het grootste gedeelte van de respondenten heeft daar een extra tien procent of minder voor over.

Wanneer het gaat over verbonden auto’s geeft 67 procent aan dat ze meer zouden betalen als ze weten dat hun voertuig de hoogste veiligheidsstandaard heeft en de beste beveiligingssoftware gebruikt.

Spraakassistenten in de auto
Als het gaat over spraakassistenten in de auto, vertrouwen jonge mensen hier meer op dan de oudere generatie. Op de vraag welke spraakassistenten de respondenten het meest vertrouwen in de auto komt Google (25 procent) als beste uit de bus, gevolgd door Siri van Apple (19 procent), Amazon Alexa (16 procent), Microsoft Cortana (5 procent) en IBM Watson (3 procent). Maar de meerderheid (32 procent) geeft als antwoord ‘geen van bovenstaande’. Dit is het vaakst als antwoord gegeven door mensen boven de 54 jaar. Slechts 20 procent van de respondenten met dit antwoord is millennial.

Kenniskloof over beveiliging in de praktijk
Het gebrek aan voldoende kennis rond de beveiliging van pe>

Lees verder..

BizPress.nl