Persbericht: Nederlandse consument wordt niet blij van emoji’s en gifjes in klantenservice



Nederlandse consumenten kunnen het gebruik van emoji’s en gifjes door de klantenservice over het algemeen niet waarderen. Ondanks dat men zelf in de persoonlijke sfeer wel geregeld emoji’s en gifjes stuurt en ontvangt, wordt het in de communicatie met de klantenservice niet op prijs gesteld. Overheden moeten burgers al helemaal niet benaderen met deze plaatjes en vaak grappig bedoelde gifjes, aangezien 93% dit niet gepast vindt. Dit blijkt uit onderzoek dat Peil.nl in opdracht van Zendesk uitvoerde onder 2800 Nederlandse respondenten van 18 jaar en ouder.

Consumenten nemen via steeds meer verschillende kanalen contact op met de klantenservice zoals via telefoon, e-mail, chat en social media als Facebook. Toch houden zij het wat de inhoud van de communicatie met bedrijven en instellingen betreft, liever alleen bij het ‘gewone’ gesproken of geschreven woord. Want hoewel 85% van de respondenten wel emoji’s en gifjes gebruikt in de communicatie met privécontacten, doet slechts 4% dit in contacten met bedrijven en instellingen.

Millennial ziet emoji’s en gifjes liever alleen in privésfeer
De meeste ondervraagde consumenten gebruiken in hun privéleven emoji’s en gifjes het vaakst in Whatsapp-conversaties (92%) gevolgd door Facebook (55%), e-mail (39%) en chat (29%). Opvallend is overigens dat millennials aangeven zelf graag graag emoji’s of gifjes te gebruiken, maar dat slechts 31% het zou waarderen als de klantenservice dit zou doen.

Consumenten milder voo>

Lees verder..

BizPress.nl