Persbericht: Moederdagcadeau wordt last minute gekocht



Amsterdam, 13 mei 2019 – Nederlandse dochters en zonen doen hun inkopen voor Moederdag pas op het allerlaatste moment. Het aantal aankopen in parfumerieën in de week van Moederdag ligt stukken hoger dan in een reguliere week. Vanaf de donderdag is een stijging in aankopen waar te nemen van 56 procent en dit loopt op de laatste zaterdag op tot een piek van maar liefst 98 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Stocard, de toonaangevende mobile wallet-app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren. Met 2,4 miljoen gebruikers in Nederland heeft Stocard inzicht in de belangrijkste retail-data – zo ook rondom Moederdag.

Liever parfum voor moeder dan partner
Stocard heeft ook onderzoek gedaan naar andere piekdagen in retail. Hieruit blijkt dat parfum hét favoriete cadeau is voor moeders. Op Valentijnsdag was slechts een stijging in aankopen van 48 procent te zien – de helft minder dan de stijging in aankopen voor Moederdag (98%).

Target de early shopper
Emile Muijsson, Sales Director Benelux bij Stocard: “De cijfers tonen aan dat het merendeel van de consumenten pas op het laatste moment hun moederdagcadeaus in huis haalt. Toch blijkt een deel eerder in de week al aankopen te doen. Eenzelfde soort trend zagen wij ook tijdens Valentijnsdag. Retailers doen er rondom dit soort feestdagen daarom verstandig aan tijdig met acties te komen. Ze kunnen consumenten hierop attenderen door ze bijvoorbeeld aan het begin van de week al een e-mail of push notificatie te sturen met aanbiedingen.”

Onderzoeksverantwoording
In het onderzoek berekende Stocard het aantal verkopen van donderdag tot en met zaterdag van de afgelopen vijf weken in de parfumeriebranche. Dit gemiddelde is vervolgens afgezet tegen het aantal verkopen van de donderdag tot en met zaterdag in de week van >

Lees verder..

BizPress.nl