Persbericht: Klantervaring krijgt steeds grotere rol in de toekomstvisie van de bank



Het betaallandschap is nog nooit aan zoveel verandering onderhevig geweest als op dit moment. Betalen met de smartphone is al geïntroduceerd, pinautomaten verdwijnen, instant payments zijn binnenkort de norm en er zijn landen waar mogelijk weer een nieuwe betaaloplossing in het leven wordt geroepen. De grote gemene deler van dit verhaal is de rol die digitalisering hierin speelt. Face-to-face bankieren lijkt iets uit het verleden. Wie gaat er nog met een acceptgiro naar de bank om geld over te maken?

Iets wat door digitalisering verloren gaat, is het persoonlijke contact. Hoe handig een digitale portemonnee ook is, het kan menselijk contact nou eenmaal niet één op één vervangen. Een dergelijke persoonlijke ervaring is nou net iets waarin banken zich kunnen onderscheiden. Waar vroeger vertrouwen de belangrijkste reden was voor mensen om jaren, zo niet hun hele leven, bij hun bank te blijven, is de klantervaring langzaam maar zeker even belangrijk, zo niet belangrijker geworden. Een klant wil immers geen nummer zijn, maar gezien en gehoord worden.

Ramesh Ramani, European Head of Banking & Financial Services bij Cognizant, geeft een aantal tips om dat te bewerkstelligen.

  1. Word een multiservice provider
    Met de komst van nieuwe spelers op de markt, en de daarbij behorende nadelige gevolgen voor de winstmarges van de banken, moet deze laatste groep nieuwe samenwerkingen overwegen. Door hun krachten te bundelen met nieuwe digitale spelers blijven zij een belangrijk onderdeel binnen het bancaire ecosysteem. Zo hebben ING en Santander bijvoorbeeld het SME leenplatform>

    Lees verder..

BizPress.nl