Persbericht: Grote merken vs. kleinere winkels: retailers vechten online om de gunst van de Black Friday-kopers



Ruim 53% van de Belgen is van plan om dit jaar te gaan shoppen op Black Friday, de uitverkoopdag bij de start van het feestdagenseizoen die uit de Verenigde Staten is overgewaaid. Onderzoek van Ingenico en YouGov laat zien dat kleinere winkels zich opmaken voor de strijd om de klanten van de grote merken.

Brussel, 20 november 2018 – Komende Black Friday (23 november) nemen kleine retailers het op tegen de grote merken, meent Ingenico Group. De wereldwijde marktleider in naadloze betalingen heeft in samenwerking met YouGov onderzoek gedaan naar consumentengedrag en naar de kansen voor de kleinere retailers dit jaar. In België blijkt Black Friday aan populariteit te winnen.

Voor het onderzoek werden consumenten in zes landen ondervraagd: België, Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje. Van de Belgische respondenten geeft 31% aan al eerder op Black Friday online geshopt te hebben en dat dit jaar weer van plan te zijn. 21% heeft nog nooit Black Friday-inkopen gedaan, maar is dat dit jaar wel van plan. Uit de betalingsdata van Ingenico blijkt dat in Europa op Black Friday gemiddeld 72% meer uitgegeven wordt dan op een normale vrijdag. In België ligt dat gemiddelde lager: hier werd vorig jaar 46% meer uitgegeven op Black Friday.

In België weten de lokale, kleinere retailers een flink deel van het marktaandeel te veroveren. Van de Black Friday-shoppers kiest 23% voor kleine, specialiseerde lokale winkels. 25% kiest het liefst voor gevestigde Belgische merken zoals GaleriaInno. 37% gebruikt nog wel bij voorkeur internationale webshops als Amazon.com en AliExpress, maar dat begint dus meer en meer een gelijkwaardige strijd te worden. Dat zou erop kunnen duiden dat kleinere ondernemingen zich beter kunnen weren tegen het geweld van grote massashops dankzij een gerichter aanbod en betere service>

Lees verder..

BizPress.nl