Persbericht: Festival en klassiek concert zelfde statussymbool als auto en horloge



Het festivalseizoen staat voor de deur en dit blijkt voor velen een ideale mogelijkheid om het eigen imago flink op te vijzelen. Nog meer dan festivals zijn het klassieke concerten waarbij de bezoekers pronken met het cultuurbezoek om de eigen status en identiteit op te poetsen. Dit blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders. De speciale onderzoekseditie van 2018 is met de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Twente (UT) ontwikkeld. Het Anne Frank Huis is wederom de Nederlandse cultuurorganisatie met de sterkste reputatie.

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:

  • Museumsector scoort beter dan ooit dankzij grote tentoonstellingen, maar wordt kwetsbaarder
  • Heineken Music Hall verliest helft van zijn merkwaarde door naamswijziging in AFAS Live
  • Bløf al 12 jaar populairste band; Metropole Orkest gesubsidieerde gezelschap met sterkste imago

Bezoek festival en klassiek concert vooral voor opkrikken imago
‘Niet alleen door de aanschaf van auto’s en horloges, maar ook met het cultuurbezoek willen mensen aan hun omgeving laten zien wie ze zijn en wat hun status is. Dankzij sociale media zijn de kansen om met cultuurbezoek te showen sterk toegenomen’, verklaren UvA-professor Fred Bronner en UT-professor Robert de Hoog. Eerder deden de twee professoren vergelijkbaar onderzoek in de vakantiemarkt. ‘De vakantiekeuze blijkt vaak nog sterker gestuurd door het effect op de sociale omgeving dan bij cultuurbezoek. Alleen bij klassieke concerten speelt het uiten van je persoonlijkheid een nog grotere rol dan bij vakanties en bij festivalbezoek is het belang even groot.’

De professoren hebben ook een advies voor de culturele organisaties: ‘Culturele organisaties kunnen van dit onderzoek leren hoe belangrijk het>

Lees verder..

BizPress.nl