Persbericht: Een op de vijf Nederlanders overwoog afgelopen jaar van bank te wisselen



Amsterdam, 20 juni 2019­–Ruim een vijfde (20,9%) van de Nederlanders heeft in de afgelopen twaalf maanden overwogen naar een andere bank over te stappen. Dat blijkt uit onderzoek van Dell Boomi naar de tevredenheid van consumenten in zes Europese landen over de (digitale) dienstverlening van hun bank. De belangrijkste aanleiding voor een overstap is dat de klantenservice en rentetarieven bij een andere aanbieder naar verwachting beter zijn.

In opdracht van Dell Boomi werden in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk steeds 1.000 bankklanten bevraagd over de ervaringen bij hun bank. In Nederland is het percentage mensen dat wil overstappen lager dan gemiddeld. In de zes onderzochte landen geeft 28% van de in totaal 6.000 respondenten aan in het afgelopen jaar overwogen te hebben over te stappen naar een andere bank.

De belangrijkste aanleidingen in Nederland om een overstap te overwegen zijn betere service en rentetarieven elders (39,2%), een aantrekkelijke welkomstbonus bij een andere bank (22,5%) en een betere digitale service, zoals via mobiele apps (19,1%). Als vijfde reden noemen de Nederlandse ondervraagden de teleurstelling over de klantenservice bij de huidige bank (15,8%). Respondenten konden meerdere antwoorden geven. De slechte klantenservice staat in de totale resultaten van de zes landen op plaats drie met 22,7%.

Gevraagd naar waarom men klant is bij de huidige bank, zegt meer dan de helft (51,6%) van de Nederlanders dat dit vooral uit gewoonte is – men heeft daar altijd al de bankzaken geregeld. Op twee staat de goede klantervaring (42%), op drie de goede bankier-app. Voor de jonge klanten (18-24 jaar) is die goede bankier-app de belangrijkste reden voor de keuze van de huidige bank.

Opkomst van digitale banken
De traditionele banken, zoals ABN Amro, Rabobank en ING, worden door Nederlandse rekeninghouders verreweg het meest gebruikt voor>

Lees verder..

BizPress.nl