Persbericht: De drie barrières op weg naar een lerende organisatie



Amsterdam, 5 juni 2019 – Veel bedrijven associëren leren nog altijd met ‘school’. In een wereld die sneller dan ooit verandert, is het ontzettend belangrijk om continu te blijven leren en ontwikkelen.

Bedrijven die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd. Ze stimuleren medewerkers om zich te blijven ontwikkelen waardoor ze zich kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid.

In de praktijk hebben veel bedrijven wel de ambitie om een lerende organisatie te worden, maar er zijn nog wel wat hordes om te nemen. Studytube onderscheidt drie barrières op weg naar de lerende organisatie.

1. Medewerkers zijn niet op de hoogte
Veel medewerkers zijn niet op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van learning & development. Het creëren van bewustzijn is daarom een belangrijke eerste stap op weg naar een lerende organisatie. Dat gaat verder dan het aanbieden van een catalogus met alle trainingen, cursussen en opleidingen via één centraal platform. Medewerkers moeten ook weten wat er van hen verwacht wordt, welke leerinterventies belangrijk zijn voor hun rol en wat ze er voor terugkrijgen (zoals persoonlijke ontwikkeling, carrièreperspectieven of effectiever werken).

2. Het leeraanbod is niet afgestemd op de verschillende doelgroepen
In Nederland alleen al zijn 14.000 opleiders actief. Daarnaast bieden veel bedrijven ook nog interne trainingen en cursussen aan. Er is dus geen gebrek aan leerinterventies. Maar medewerkers zien door de bomen het bos niet meer. Voor een lerende organisatie is het daarom cruciaal dat het aanbod zo goed mogelijk wordt afgestemd op elke doelgroep. Het is daarbij belangrijk dat in het leeraanbod een mix wordt aangebracht van nuttige, verplichte opleidingen en training>

Lees verder..

BizPress.nl