Persbericht: De barcode is jarig



De barcode, ofwel de streepjescode, is jarig en wordt vandaag 44 jaar oud. Iedereen kent ze wel: ze zitten op elk pak koekjes, melk of blikje kattenvoer. En daarmee scant de caissière in de supermarkt alle producten razendsnel.

Maar barcodes kom je ook elders tegen en ze zijn inmiddels onmisbaar in het logistieke proces. De supermarkt of bouwmarkt kan met de barcode zien dat iets ‘op’ is, voorraadbeheer dus. En denk ook aan de extra informatie dat is gekoppeld aan de barcode. Zo kan de consument met een voedingsapp als ‘Kies ik gezond’ van het Voedingscentrum zien welke ingrediënten er in het product zitten.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland, het officiële uitgiftepunt van barcodes: “Barcodes zijn inmiddels in veel sectoren onmisbaar. Zoals de gezondheidszorg. Daar bevordert het bijvoorbeeld de patiëntveiligheid. Je wilt een hartpatiënt natuurlijk wel de juiste medicatie geven. Dat wordt binnenkort geregeld door de Europese regelgever. Artsen registreren dan de geneesmiddelen via het elektronisch voorschrijfsysteem (EVS). De geneesmiddelen krijgen per ampul of pil een barcode. De verpleegkundige zet de geneesmiddelen klaar en brengt deze naar de patiënt, scant de medewerkerspas, het polsbandje van de patiënt en elk geneesmiddel dat is voorzien van een barcode. Het systeem controleert of het de juiste medicijnen zijn, in de juiste dosis en voor de juiste patiënt. Als dit klopt dan dient hij/zij het geneesmiddel toe. Wel zo veilig.”

En de laatste jaren bewijst de barcode ook in het online kanaal zijn waarde. Online verkoop platformen zoals bol.com, Amazon, Alibaba, eBay, Beslist.nl en Google hebben de codes nodig om producten te kunnen identificeren en te onderscheiden van alle andere miljoenen producten.

Producten zonder barcodes bezorgden supermarkteigenaren nachtmerries
Vóór de introd>

Lees verder..

BizPress.nl