Persbericht: Bedrijven laten 500 miljoen dollar aan bedrijfskansen liggen door gebrek aan data literacy



De Data Literacy Index, uitgevoerd door Qlik in samenwerking met wetenschappers van de Wharton School en IHS Markit, toont correlatie tussen bedrijfsprestaties en data literacy-niveau van medewerkers

  • Index laat zien dat bedrijven met een grote focus op data literacy een tot wel 5% hogere bedrijfswaarde tonen
  • Hoewel de meerderheid van de managers zich realiseert hoe belangrijk datavaardigheden onder werknemers zijn, zet minder dan 20% zich in voor het verbeteren van deze vaardigheden

Amsterdam, 11 oktober 2018 – Grote bedrijven waarbij een hoger percentage werknemers over de juiste datavaardigheden beschikt, rapporteren een bedrijfswaarde die wel 320 tot 534 miljoen dollar hoger ligt dan die van hun minder vaardige concurrenten. Dit blijkt uit een grootschalig uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek dat in opdracht van Qlik werd uitgevoerd in het kader van het eerder gelanceerde Data Literacy-project.

Corporate data literacy is de mate waarin de werknemers van een bedrijf in staat zijn data te lezen, analyseren en in te zetten bij het nemen van besluiten. Organisaties moeten er niet alleen voor zorgen dat werknemers over de juiste datavaardigheden beschikken, maar dat deze vaardigheden vervolgens ook worden ingezet bij het nemen van besluiten, om zo mee te kunnen doen met de vierde industriële revolutie.

Hoewel er een duidelijk verband bestaat tussen bedrijfswaarde en de mate van data literacy binnen een bedrijf, zit er nog steeds een kloof tussen de mate waarin bedrijven het belang van data literacy erkennen en de manier waarop ze data literacy stimuleren. Hoewel 92% van de managers zich realiseert hoe belangrijk datavaardigheden onder werknemers zijn,>

Lees verder..

BizPress.nl