Persbericht: Aandachtspunten bij de implementatie van Purchase to Pay (P2P) automatisering



Amsterdam, 25 april 2019 – Het proces van bestelaanvraag tot en met het betalen van de factuur is ingewikkeld en daardoor erg foutgevoelig. Het automatiseren van dit proces kan deze fouten voorkomen en zorgen voor meer controle. Organisaties die besluiten om het Purchase to Pay-proces (P2P) te automatiseren, lopen echter vaak tegen uitdagingen in de implementatie aan. Konica Minolta geeft advies over een succesvolle aanpak.

Deze vijf aandachtspunten helpen om het implementatietraject te laten slagen.

1. Draagvlak en samenwerking
Binnen een efficiënt P2P-proces integreren de inkoop- en financiële afdeling. Het is daarom belangrijk om alle belanghebbenden te betrekken; dat geldt zowel voor het opstellen van het plan van aanpak als de keuze en implementatie van de oplossing. Stel daarom een multidisciplinaire projectgroep samen die kan starten met een gezamenlijke inventarisering van de processen, bestaande knelpunten en verbeterpunten. Op basis hiervan kan er een pakket met wensen en eisen worden samengesteld voor het nieuwe gewenste proces. Definieer daarbij heldere doelen en beoordeel de haalbaarheid van de plannen.

2. Eén verantwoordelijke afdeling
In de praktijk blijkt dat bij mkb-organisaties het initiatief voor een P2P-project vaak van de financiële afdeling komt. Dit komt voor een deel doordat de meeste mkb-organisaties geen specifieke inkoopafdeling hebben, maar ook omdat de financiële afdeling kostenbesparing en controleverbetering meestal hoog op de agenda heeft staan. Financiële managers worden in de praktijk vaak gezien en ingezet als de kartrekker en ambassadeur van een dergelijk project. Het is verstandig om e´e´n afdeling verantwoordelijk te laten zijn voor het imp>

Lees verder..

BizPress.nl