Nederlanders zien brood in .co-domein

Sinds 31 juli zijn .co-domeinnamen voor iedereen te registreren. Na anderhalve week trekt Ali Niknam – directeur van Nederlands grootste domeinaanbieder Transip – de conclusie dat Nederlanders bovengemiddelde interesse hebben in een .co-domeinnaam. 

De .co-extensie lijkt verraderlijk veel op de alom bekende .com-extensie. Sterker nog: een kleine tikfout zou in de toekomst grote gevolgen kunnen hebben. Niknam: “We zien dat veel bedrijven die een .nl- of .com-website hebben voor de zekerheid ook de .co-variant vastleggen. Stel je voor dat www.transip.co zou uitkomen bij een advertentiepagina van een speculant of zelfs erger, de website van een concurrent!”
Ook productgenerieke namen worden in snel tempo geclaimd voor het .co-domein, met name voor webinitiatieven die een portaalrol ambiëren. Steeds meer ondernemers zetten verschillende extensies in waarbij de verkoop van links en banners de bron van inkomsten zijn.

Uit eerder onderzoek is gebleken dat Nederlanders per hoofd van de bevolking de meeste domeinnamen registreren. Zo kon de lancering van het eu-domein ook rekenen op onevenredig veel Nederlandse interesse. Niknam voorziet dan ook dat de registratie van .co-domeinen vooral in Nederland een verdere vlucht zal nemen.

BizPress.nl