Herkent en behandelt Defensie integriteitsklachten voldoende?


De Nationale ombudsman vraagt de minister van Defensie hoe wordt omgegaan met de behandeling van klachten over integriteit. Recentelijk werd bekend dat meldingen van drie militairen over uit de hand gelopen ontgroeningen niet serieus zijn genomen. In december 2016  kondigde de ombudsman na onderzoek naar misstanden in de klachtbehandeling van Defensie aan dat hij begin 2018 de klachtbehandeling gaat evalueren. De vragen die de ombudsman nu stelt, lopen vooruit op deze evaluatie. In een zogeheten zorgenbrief vraagt hij aandacht voor het perspectief van slachtoffers van schendingen van integriteit én het belang van zorgvuldigheid en transparantie in het klachtproces.

Sinds 1 juli 2016 heeft Defensie een nieuwe klachtenregeling in gebruik genomen. Ombudsman Reinier van Zutphen: “Ik wil van de minister horen hoeveel klachten er zijn ontvangen, in behandeling zijn genomen en gegrond zijn verklaard. Ook wil ik inzicht in het aantal doorverwijzingen naar de Nationale ombudsman. Als (ex) militairen tegen muren bij Defensie oplopen en in de knel raken, dan kunnen zij zich, net als elke burger met hun klacht bij mij melden.”

De doorgaans formele, afwachtende houding van Defensie resulteert vaak in juridische procedures over en weer. De ombudsman betreurt dit, uiteindelijk trekt dit op alle partijen een zware, emotionele wissel. De ombudsman vraagt de minister binnen twee weken antwoord te geven.

BizPress.nl