HEMA boekt recordomzet in 2017 en winst in vierde kwartaal


HEMA boekt recordomzet
in 2017 en winst in vierde kwartaal

Investeringen in internationale groei
en online werpen vruchten af

 

Amsterdam, 12 april 2018.
De netto omzet van HEMA kwam in 2017 uit op een recordhoogte van €1.235,5
miljoen, een stijging van 3,5% in vergelijking met een jaar eerder. Het
genormaliseerde EBITDA* steeg met 14,3% naar €123,7 miljoen. In het vierde
kwartaal van 2017 steeg de netto omzet met 3,8% naar €356,9 miljoen en kwam de
nettowinst uit op €6,0 miljoen. HEMA rapporteerde een omzetstijging in alle
landen waarin zij actief is en in alle belangrijke productcategorieën.

 

Belangrijkste punten:

·        
Netto
omzet steeg in Q4 2017 met 3,8% naar €356,9 miljoen in vergelijking met €343,9
miljoen in Q4 2016 en het genormaliseerde EBITDA steeg met 19,6% naar €46,9
miljoen in vergelijking met €39,2 miljoen in Q4 2016

·        
De
nettowinst kwam in Q4 2017 uit op €6,0 miljoen tegen een nettoverlies van €0,3
miljoen in Q4 2016

·        
Netto
omzet steeg in 2017 met 3,5% naar €1.235,5 miljoen van €1.193,2 miljoen in 2016

·        
Genormaliseerde
EBITDA steeg in 2017 met 14,3% naar €123,7 miljoen van €108,2 miljoen in 2016

·        
Groep
like-for-like-consumentenomzet steeg in 2017 met 2,1% in vergelijking met 2016

·        
Online
omzet steeg in 2017 met 31% in vergelijking met 2016

·        
Het
nettoverlies kwam in 2017 uit op €30,9 miljoen tegen €26,2 miljoen in 2016. Het
verlies bestaat voor het grootste deel uit eenmalige lasten in verband met de
herfinanciering en de verkenning van de strategische opties (€23,0 miljoen)

 

Tjeerd Jegen, CEO HEMA: “We kunnen terugkijken op een sterk
jaar waarin we veel hebben bereikt. Zo hebben we in de Benelux onze kleine
winkels ingericht volgens het internationale winkelconcept en zijn we een pilot
begonnen voor onze grote winkels. Daarnaast hebben we niet eerder zo veel
winkels buiten Nederland geopend. Mede hierdoor is de bijdrage van onze
internationale activiteiten aan het totaalresultaat verder toegenomen. We
verwachten het tempo van onze internationale expansie te kunnen versnellen door
winkels te openen in bestaande en nieuwe markten, zoals in Oostenrijk en het
Midden-Oosten. De netto omzet steeg tot een recordhoogte en ook het
bedrijfsresultaat is wederom toegenomen. Dit is het directe gevolg van investeringen
in onze groeistrategie. In de eerste helft van 2017 hebben we het
opruimprogramma om overtollige voorraden te reduceren afgerond. De extra omzet die
het opruimprogramma in de afgelopen jaren genereerde, hebben we weten vast te
houden. Tegelijkertijd wordt deze omzet behaald tegen hogere marges. Ook in de
komende periode blijven we ons concentreren op het verbeteren van de
brutomarge. In het vierde kwartaal van 2017 hebben we wederom een nettowinst
geboekt. Over het hele jaar hebben we echter nog wel een nettoverlies
gerapporteerd. Dit komt voor een groot deel door eenmalige financieringslasten
en kosten die we hebben gemaakt voor het onderzoeken van onze strategische
opties. Zonder deze kosten zou het verlies in 2017 minimaal zijn.”

 

Operationele resultaten

De netto groepsomzet van HEMA steeg in 2017 met 3,5% naar €1.235,5
miljoen van €1.193,2 miljoen in 2016. De omzetstijging was het resultaat van
hogere like-for-like-consumentenomzet (+2,1%), een netto toename van het
winkelbestand met 15 winkels en meer leveringen aan franchisenemers. In 2017 is
de like-for-like-consumentenomzet voor het derde jaar op rij gestegen. HEMA zag
in alle belangrijke productcategorieën de omzet toenemen. De omzetstijging in
huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten met 6,6% was het
grootst, gevolgd door kleding (+2,6%) en food (+0,4%). Daarnaast profiteerde
HEMA van de introductie van een zeer breed schoolspullenassortiment en haar
nieuwe loyaliteitsprogramma ‘meer HEMA’.

 

In Q4 2017 steeg de netto groepsomzet van HEMA met 3,8% in
vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. De
like-for-like-consumentenomzet steeg in het vierde kwartaal met 0,7% in
vergelijking met dezelfde periode in 2016. Door het sluiten van de
outletwinkels in de eerste helft van 2017 en een betere inkoop wist HEMA haar
brutomarge verder te verbeteren. De brutomarge kwam in 2017 uit op 46,5%, dat
is 160 basispunten hoger dan in 2016. In het vierde kwartaal van 2017 was de brutomarge
46,9%, 145 basispunten hoger dan in dezelfde periode in 2016.

 

Genormaliseerd EBITDA

HEMA boekte in 2017 een genormaliseerd EBITDA van €123,7
miljoen, dat is 14,3% hoger dan in 2016. In Q4 2017 kwam het genormaliseerde
EBITDA 19,6% hoger uit op €46,9 miljoen tegen €39,2 miljoen in Q4 2016. De
groei van het genormaliseerde EBITDA werd voornamelijk veroorzaakt door de
hogere netto omzet en brutomarge. In Q4 2017 boekte HEMA een nettowinst van
€6,0 miljoen tegen nettoverlies van €0,3 miljoen een jaar eerder. Over heel
2017 kwam het nettoverlies uit op €30,9 miljoen tegen €26,2 miljoen een jaar
eerder. Zonder eenmalige kosten in verband met de herfinanciering en het
onderzoeken van strategische opties (€23,0 miljoen) zou het verlies tot een
minimum gereduceerd zijn.

 

HEMA realiseerde in alle landen waarin zij actief is een
omzetgroei. Het internationale winkelnetwerk groeide in 2017 met een
recordaantal van 25 winkels. HEMA voegde 20 winkels in Frankrijk toe, drie in
Spanje, één in België en één in Duitsland. In Duitsland werd de grootste
omzetgroei geboekt als gevolg van succesvolle winkelopeningen in Keulen (Q4 2016)
en Frankfurt in het laatste kwartaal van 2017. De omzetstijging in Frankrijk
(+20,4%) en België en Luxemburg (+3,6%) werd eveneens gedreven door een
toegenomen like-for-like-omzet en de opening van nieuwe winkels. In het eerste
half jaar van 2018 opent HEMA haar eerste winkels in Oostenrijk en later dit
jaar volgen de eerste winkels in het Midden-Oosten. HEMA heeft de ambitie om in
2018 30 tot 35 winkels te openen buiten de Benelux.

 

Versterking management

In 2017 is het managementteam
van HEMA met twee leden versterkt. In maart is Tico Schneider aangetreden als
Country Director Netherlands en Adrian Porteous is aangetreden als Director of
Logistics & Supply Chain.

 

* Voor de definitie van het genormaliseerde EBITDA
verwijzen wij u naar het jaarverslag van 2017.
(zie “Adjusted EBITDA”)

 

EINDE

 

Informatie over HEMA

Sinds 1926 maakt HEMA het
dagelijkse leven van haar klanten makkelijker en leuker. De producten en
diensten van HEMA kenmerken zich door goede kwaliteit, een goed ontwerp voor een
scherpe prijs. Bij alles wat we doen staan onze
klanten op nummer één.
HEMA heeft 30.000
eigen producten en diensten, meer dan 700 winkels in 9 landen, twee continenten
en ruim 11.000 medewerkers.

 

Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met:

HEMA B.V.

Afdeling Corporate communicatie / Arnold Drijver

NDSM-straat 10

1033 SB Amsterdam

T: 020-3114245

M: 06-46741652

@:
arnold.drijver@hema.nl

 

 

HEMA’s financial periods are based on a 52- or 53-week financial period,
with each financial year ending on the Sunday nearest to January 31. Financial year 2017 (“2017”) consists of 52
weeks and starts on January 30, 2017 and ends on January

28, 2018. The quarters of financial year 2017 end on the following
dates:

·        
Quarter 1: April 30, 2017;

·        
Quarter 2: July 30, 2017;

·        
Quarter 3: October 29, 2017; and

·        
Quarter 4: January 28, 2018 (“Q4 2017”).

All quarters consist of 13 weeks, which is equal to the corresponding
quarters of financial year 2016
(“2016”). Financial year 2016
consisted of 52 weeks and started on February 1, 2016 and ended on January 29, 2017.
The fourth quarter of financial year 2016 (“Q4
2016”) started on November 31, 2016 and ended
on January 29, 2017

 

Cautionary note: This press
release has been prepared by HEMA B.V. (‘HEMA’ or the ‘Company’). While the
information contained herein is believed to be accurate, it has not been the
subject of an audit or similar investigation. No representation or warranty,
express or implied is or will be given by the Company or its respective
affiliates, directors, partners, employees or advisers or any other person as
to the accuracy, completeness or fairness of this press release and, so far as
permitted by law and except in the case of fraud by the party concerned, no
responsibility or liability whatsoever is accepted for the accuracy or
sufficiency thereof or for any errors, omissions or misstatements negligent or
otherwise relating thereto. This press release may include certain statements,
estimates, targets and projections provided by the Company with respect to the
anticipated future performance of the Company. Such statements, estimates,
targets and projections reflect significant assumptions and subjective
judgments by the Company’s management concerning anticipated results. These
assumptions and judgments may or may not prove to be correct and there can be
no assurance that any estimates, targets or projections are attainable or will
be realised. Accordingly, the Company nor any of their respective directors,
partners, employees or advisers nor any other person, shall give any
representation or warranty as to the achievements or reasonableness of future
projections, estimates or targets nor will they be liable for any direct,
indirect or consequential loss or damage suffered by any person as a result of
relying on any statement in or omission from this press release and any such
liability is expressly disclaimed.

 

BizPress.nl